Make-up Artist Tips #1: Tips voor beginnende visagistes. | Beauty


Toen ik besloten had dat ik verder wilde gaan in de visagie, had ik geen idee waar ik moest beginnen. Ik had geen baan in de visagie, geen eigen klanten en eigenlijk wist ook niemand dat ik visagie wilde doen. Nu, ongeveer 3 jaar verder heb ik een toffe baan, ik heb een leuke klantenkring en wordt ik gevraagd voor opdrachten en fotoshoots. In dit artikel vertel ik jullie meer over hoe ik dat gedaan heb en waar je zelf kunt starten.


Social media.

Toen ik net was begonnen, had ik gelijk op Instagram een apart account aangemaakt. Hier zou ik dan alle foto's plaatsen van klanten en opdrachten. Al snel merkte ik dat dit niet werkt, ik wilde namelijk mijn naam overbrengen aan mensen. Mijn naam als visagist. Dus besloot ik om alles gewoon via mijn persoonlijke account te doen. Natuurlijk heb je altijd volgers die dat niet interessant vinden, maar je kan niet altijd met iedereen rekening houden. Je verliest misschien een altijd volgers, maar zal er ook weer een hoop bij krijgen. Volgers zijn tegenwoordig (helaas) heel belangrijk. Iemand die duizenden volgers heeft is automatisch beter in zijn vak, zo wordt dat gezien. Zorg wel dat je de juiste mensen bereikt. Je kan namelijk wel veel volgers hebben, maar het is juist de bedoeling dat die volgers interesse krijgen in je werk en dus een afspraak bij je maken. Zorg er ook voor dat je account niet prive is, zodat mensen je foto's gelijk kunnen bekijken. Dit geld ook voor Facebook. Ik  heb hier zelf wel een aparte pagina voor mijn visagie. Omdat ik op mijn persoonlijk account alles mensen heb ik die ken. De mensen die dan interesse hebben, kunnen je pagina liken waardoor ze altijd op de hoogte blijven. Zorg dat je op social media regelmatig post, ook als je die week wat minder klanten hebt gehad. 

Werk gratis.

Dit klinkt misschien raar omdat je natuurlijk geld wil verdienen aan klanten en opdrachten, maar door gratis te werken bouw je een portfolio op en die foto's kun je ook weer gebruiken voor je social media en je website. Ik heb in het begin ontzettend vaak gratis gewerkt, hierdoor leerde ik nieuwe mensen kennen, ik leerde hoe een ze tijdens een fotoshoot te werk gaan en ik verzamelde zo ook een leuke selectie foto's. Vraag van te voren wel altijd na of je de foto's vrij mag gebruiken en overleg met je team dat ze je benoemen wanneer zij ergens een foto plaatsen, ook dit zorgt ervoor dat meer mensen je naam voorbij zien komen. Een ander woord voor gratis werk is op TFP basis, dit betekend Time For Product. Oftewel, jullie krijgen er allemaal iets voor terug. Bijvoorbeeld, jij krijgt foto's, de fotograaf krijgt het model en het model krijgt de make-up. Zo help je elkaar allemaal om leuke plaatjes te maken.

Je website.

Ik ben al vrij snel nadat ik ben begonnen, een website gaan maken. Dit was voor mij een plekje om overzicht te houden van alles wat ik toen al had gedaan. Alle fotoshoots, klanten en foto's van mijn eigen make-up plaatste ik daar. Natuurlijk was dit niet alleen voor mijzelf maar vooral om ook anderen een kijkje te laten nemen naar mijn werk, in de hoop dat ik hier weer klanten uit zou halen. Je website is eigenlijk een soort online portfolio, waar je dus alles kunt delen. Zorg wel dat het alleen over je visagie gaat en niet over je persoonlijke leven, hier zijn anderen platformen zoals een blog goed voor. Ook is het belangrijk dat je altijd de namen van mensen waar je mee samen hebt gewerkt, benoemd. Dit is namelijk ook wat je zelf graag wil. 


Een Make-up kit opbouwen.

Ik zie het regelmatig voorbij komen dat steeds meer mensen met lage kwaliteit producten beginnen omdat het goedkoop is. Dit is niet wat ik heb gedaan. Ik ben begonnen met mijn eigen make-up, ik had toentertijd al een redelijke collectie. Ik ben gewoon gaan kijken naar wat ik zelf fijn vind en daar begon ik mee. Alles wat ik aan klanten verdiende, kocht ik producten van voor mijn kit. Dit heeft bij mij best een tijdje geduurd voordat ik een complete kit bij elkaar gespaard had. Mijn tip is dan ook om wat minder producten te kopen, voor een betere kwaliteit. Visagie is namelijk een luxe, dus mensen willen die luxe ook ervaren. Drogisterij make-up kan iedereen zelf ook kopen. Later kun je gaan kijken voor een mooie koffer om alles in te bewaren. 

Naamsbekendheid.

Naamsbekendheid is misschien wel het moeilijkste onderdeel voor beginnende visagistes. Waar haal ik klanten vandaan? Hoe zorg ik dat ze terugkomen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mij bellen? Dit zijn allemaal vragen die waarschijnlijk door iedere beginnende visagiste haar hoofd gaan. Toch is naamsbekendheid wel ontzettend belangrijk, dit zorgt namelijk voor klanten. Laat visitekaartjes of flyers maken en geef die aan mensen. Ga langs winkels om te vragen of je ze daar mag achterlaten, verzin een leuke beginners actie voor nieuwe klanten, etc. Dit zijn allemaal kleine dingen die een groot verschil kunnen maken, als je het maar op de juiste manier doet. Nodig mensen uit op de social media accounts te volgen en te liken, maar ga niet spammen. Zorg ervoor dat jij constant opvalt naast alle anderen in dezelfde branche. 

Dit waren alvast een aantal tips die ik graag met jullie wilde delen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad en mocht je na dit artikel nog vragen hebben, laat ze dan hieronder achter in de reacties. Ik heb ook nog een artikel geschreven over hoe ik begonnen ben, klik HIER om daar naartoe te gaan.

Liefs, Kelsey.








Reacties

Populaire posts