Citytrips #1: Polen, Wroclaw.

In mei kreeg ik van mijn vriend een verrassingsstedentrip waarvan we de locatie niet wisten. Deze zouden we 7 dagen na het boeken pas te horen krijgen. Toen we een week later dat mailtje kregen, bleek dat we naar Wroclaw zouden gaan, een plaats in Polen. In dit artikel vertel ik jullie hoe ons weekendje naar deze stad is geweest.

Wij vonden het super leuk om naar polen te gaan omdat het voor ons geen land zou zijn wat we als eerste keuze zouden hebben. Van te voren hebben we niet echt gekeken naar wat er in wroclaw allemaal te doen is, we wilde daar gewoon kijken waar we zin in hadden op dat moment.

Op maandag 18 september vertrokken we rond 11:00 naar het vliegveld in eindhoven waar onze stedentrip begon. We vlogen om 13:30 en zouden rond 15:00 landen. Helaas hadden we op de heenweg al gelijk vertraging, maar gelukkig was dat maar een half uurtje. Na anderhalf uur vliegen kwamen we aan in Wroclaw, het weer was er beter dan in Nederland. We hebben vanaf het vliegveld een taxi gepakt naar het hotel, dit zou ongeveer een half uurtje rijden zijn maar door het drukke verkeer hebben wij er iets langer over gedaan. Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we onze koffers in de kamer gezet en zijn we gelijk wat gaan eten. Daarna zijn we met de bus naar een vlak bij gelegen winkelcentrum gegaan. Daar hebben we nog wat gewinkeld. S'avonds zijn we met de taxi teruggegaan naar het hotel.

De tweede dag van de stedentrip was ook de enige volle dag die we hadden. We zijn die dag naar het centrum gegaan, hier hebben we ook ontbeten. Wat ons opviel was dat weinig oudere poolse mensen engels spreken, de meeste jongeren spreken het wel. Hierdoor werd het wel een stuk lastiger om bijvoorbeeld eten te bestellen, ook hebben ze maar op weinig plekken een engelse menukaart.  Na het onbijt zijn we opnieuw gaan winkelen. Wat we al snel merkte is dat het meeste wat je er kunt doen met cultuur te maken heeft. Ouderwetse gebouwen bekijken, een kerk bezoeken, etc. Dat is nou niet echt ons ding, dus vandaar dat we deze stedentrip niet zo veel gedaan hebben als dat we misschien in anderen steden zouden doen. We hebben alles gewoon lekker rustig aan gedaan. Wat wel super jammer was, was dat ik niet helemaal fit was. Super verkouden en futloos.. maar dat hebben we ons weekendje niet laten verpesten. Na een hele ochtend en middag te hebben gewinkeld zijn we wat eerder teruggegaan naar de kamer, daarna zijn we teruggegaan naar het centrum om te gaan eten. Na heel wat restaurants zijn we bij een mexicaans restaurant gaan zitten, het personeel was er echt super vriendelijk en de hele sfeer van het restaurant was super leuk.

De laatste dag (of eigenlijk alleen de ochtend.) hadden we ons verslapen.. we wilde rond 8:00 de taxi pakken naar het vliegveld maar werden pas om 9:00 wakker. We hebben snel alles ingepakt en beneden gevraagd of ze een taxi wilde bellen. Om 10:00 kwamen we aan op het vliegveld, dus we hadden nog meer dan genoeg tijd. Helaas hadden we ook op de terugweg een vertraging van een uur. Als het allemaal nog niet erg genoeg kon, merkte ik toen we mochten gaan boarden, dat ik mijn ID kaart kwijt was. Toen ik hem terug vond in een restaurant (waar deze waarschijnlijk uit mijn zak gevallen is.) mochten we niet meer door de gate en hadden we dus onze vlucht gemist. We zijn toen zo snel mogelijk gaan proberen om diezelfde dag nog een anderen vlucht te boeken maar dat leek niet meer mogelijk. De eerst volgende vlucht zou vrijdag pas gaan, terwijl het die dag woensdag was. Na van alles te hebben geprobeerd hebben we uiteindelijk toch nog een vlucht naar huis weten te boeken voor die dag.

De vlucht zou van Wroclaw naar Warschau gaan en vanuit daar naar Brussel. Vanuit Brussel hebben we de trein gepakt naar Antwerpen waar we werden opgehaald met de auto. Na een rit van 17 uur waren we toch wel heel blij om weer lekker thuis te zijn.

Nog even over Wroclaw. Het is een leuke stad voor een weekend, het is wel echt een cultuurstad. Er zijn veel mooie plekken, musea en kerken die je kunt bezoeken. Voor ons was het dus voornamelijk winkelen en lekker door de stad heen lopen. Mocht je echt een fan zijn van cultuur dan is Wroclaw zeker een leuke stad om te bezoeken en zul je er waarschijnlijk meer te doen hebben als wij.

Dit was het artikel over onze (langer dan geplande) stedentrip, ik hoop het jullie het leuk vonden.